a yellow truck driving down a street next to a body of water
| | |

Transportul multimodal al mărfurilor periculoase: cerințe și diferențe între ADR și IMDG

1. Introducere

Transportul multimodal al mărfurilor periculoase implică utilizarea succesivă a mai multor moduri de transport – rutier, feroviar, maritim sau aerian – sub același contract de transport. În practică, cea mai frecventă combinație este cea dintre transportul rutier (reglementat de ADR) și transportul maritim (reglementat de IMDG Code).
Deoarece fiecare mod de transport are propriile cerințe tehnice și documentare, gestionarea corectă a tranziției între moduri este esențială pentru conformitate și siguranță.

2. Cadrul reglementar

ADR (European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) – ediția 2025 – este tratatul internațional elaborat sub egida Comisiei Economice pentru Europa a ONU (UNECE).

IMDG Code (International Maritime Dangerous Goods Code) – amendamentul 41-22, în vigoare din 1 ianuarie 2024 – este codul elaborat de Organizația Maritimă Internațională (IMO), obligatoriu conform Convenției SOLAS. Acesta reglementează transportul mărfurilor periculoase pe mare:

3. Principalele cerințe comune ADR–IMDG

Ambele reglementări derivă din UN Model Regulations, astfel încât structura clasificării și a numerotării ONU este comună. În consecință, principalele elemente de conformitate sunt compatibile:

ElementADR 2025IMDG Code Amdt. 41-22
Sistem de clasificareClase 1–9 (UN)Clase 1–9 (UN)
Număr ONU și denumire corectă de transport§3.1.2 ADRVol. 2, Ch. 3.2 IMDG
Ambalare conform Packing InstructionsPartea 4 ADRVol. 2, Ch. 4 IMDG
Etichetare și marcajPartea 5 ADRCh. 5.2 IMDG
Document de transport§5.4.1 ADR§5.4.1 IMDG
Instruirea personalului§1.3 ADR§1.3 IMDG

4. Diferențe esențiale ADR vs. IMDG în transportul multimodal

4.1. Domeniul de aplicare și condițiile de conformitate
  • ADR se aplică transportului rutier internațional și național în statele semnatare.
  • IMDG se aplică doar transportului maritim internațional .

În transportul multimodal, secțiunea rutieră trebuie să respecte integral ADR, și cea maritimă IMDG.
Conform §1.1.4.2 ADR, la transportul containerelor sau vehiculelor care vor fi încărcate pe nave, ambalajele și marcajele trebuie să fie conforme IMDG, chiar dacă segmentul rutier este realizat pe teritoriul unui singur stat.

4.2. Cerințe privind documentația
  • Documentul de transport ADR trebuie să includă mențiunea:
    „Transport conform cerințelor IMDG Code”, dacă marfa urmează să continue transportul pe mare (ADR §5.4.1.1.11).
  • IMDG Code impune, suplimentar, declararea expeditorului (Shipper’s Declaration), care atestă că bunurile sunt ambalate și declarate conform IMDG.
  • În porturi, autoritățile pot ceritifcatul de încărcare: Container/Vehicle Packing Certificate (CPC) conform §5.4.2 IMDG.
4.3. Cerințe privind ambalajul și marcajul

Deși ambalajele aprobate ONU sunt comune, IMDG are cerințe suplimentare legate de:

  • rezistența ambalajelor la mediu salin și umiditate (IMDG §4.1.1.17);
  • interdicția unor materiale de ambalaj sensibile la coroziune;
  • marcaj suplimentar pentru „Marine Pollutant” (IMDG §5.2.1.6)
4.4. Cerințe privind segregarea și încărcarea

ADR stabilește regulile generale de separare a claselor incompatibile (§7.5.2), în timp ce IMDG definește o matrice detaliată de segregare (Ch. 7.2 IMDG), care ține cont de amplasarea în container sau în cală.
Astfel, combinațiile admise în ADR pot fi interzise pe mare (ex.: substanțe oxidante și lichide inflamabile).

4.5. Obligațiile operatorilor și instruirea personalului
  • ADR cere instruire de bază, specifică și de securitate (§1.3 ADR).
  • IMDG impune instruirea echivalentă, dar include și formarea privind securitatea portuară și răspunsul la incidente maritime (§1.3.1 IMDG).
  • Transportatorii rutieri trebuie să se asigure că personalul portuar și expeditorii maritimi sunt instruiți corespunzător (interfața de responsabilitate între ADR și IMDG).
4.6. Limitări cantitative și excepții
  • Limited Quantities (LQ) și Excepted Quantities (EQ) sunt recunoscute în ambele reglementări, însă:
    • IMDG poate limite mai stricte de greutate netă per colet (§3.4 IMDG);
    • ADR acceptă valori mai mari pentru anumite clase (ex.: aerosoli, lichide inflamabile) și reguli simplificate pentru transport local (§3.4 ADR).

5. Interfața documentară și responsabilitățile participanților

În transportul multimodal ADR–IMDG, responsabilitățile se distribuie astfel:

ParticipantConform ADRConform IMDG
Expeditorclasificare, ambalare, document ADRdeclarare IMDG, CPC, Marine Pollutant
Transportator rutierconformitate vehicul, marcaj, echipamenteasigură integritatea la livrarea în port
Operator maritimnu este reglementat directaplică cerințe de stivuire și segregare
Încărcător/Transportator maritimn/arespectarea IMDG la încărcare, manifest, notificare autorități

6. Exemple practice

  • Exemplul 1: UN 1993 – Lichid inflamabil, n.a.s. (vopsea) transportat din Cluj la Pireu
    • Segment rutier: conform ADR (ambalaj ONU, etichetă clasa 3, document ADR);
    • În port: aplicare marcaj suplimentar „Marine Pollutant”, completare CPC;
    • Pe mare: aplicare cod de stivuire F-E, S-E conform IMDG §7.1.4.
  • Exemplul 2: UN 1017 – Clor, comprimat
    • ADR permite transport în butelii conforme P200;
    • IMDG impune restricții privind ventilația și accesul la punte (Ch. 7.7 IMDG).

7. Concluzii

Transportul multimodal al mărfurilor periculoase, combinând segmente rutiere și maritime, necesită armonizarea strictă a cerințelor ADR și IMDG. Deși bazate pe același cadru ONU, cele două reglementări diferă în detalii privind documentația, marcajul, segregarea și obligațiile participanților.

O bună practică este ca expeditorii să aplice cerințele mai stricte (IMDG) încă din faza de ambalare, pentru a evita neconformități în porturi. Totodată, operatorii logistici trebuie să se asigure că lanțul documentar include:

  • mențiunea ADR–IMDG la documentul de transport;
  • certificatul de împachetare container (CPC);
  • fișa de securitate actualizată conform GHS/CLP.

Respectarea acestor cerințe nu doar garantează conformitatea legală, ci și asigură un nivel ridicat de siguranță în operațiunile multimodale.

8. Referințe oficiale

  • ADR 2025 – United Nations Economic Commission for Europe (UNECE)
  • IMDG Code, Amendment 41-22 – International Maritime Organization (IMO)
  • *UN Model Regulations, 23rd Revised Edition – United Nations, 2023
  • Directive 2008/68/EC (UE) privind transportul intern de mărfuri periculoase
  • SOLAS Convention, Chapter VII – Carriage of Dangerous Goods

📞 Contactează-ne azi și îți arătăm exact ce trebuie îmbunătățit.

Siguranța nu este opțională!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *