Conferinta BTE – consilierilor de siguranță
Ziua profesională a consilierilor de siguranță dedicată membrilor asociației consilierilor de siguranță din Ungaria. Conferița a fost organizată în parteneriat cu autoritățile competente:
- Poliția
- Agențian națională antifradă și vama
- Directia Generală pentru Managmentul Dezastrelor

În cadrul unei conferinței dedicate aspectelor de reglementare și control în domeniul transportului de mărfuri periculoase, au fost prezentat concluzii importante și tendințe îngrijorătoare legate de siguranță, reglementări și practici internaționale. Evenimentul a reunit specialiști din diverse instituții, punând accent pe creșterea volumului de produse chimice din China până în 2030 (estimativ 2/3 din totalul pieței), precum și pe dificultățile legate de transportul acestora.
Principalele subiecte discutate:
🔥 Prezentare 1: Kozma Sándor, colonel de pompieri
Kozma Sándor a oferit o analiză amplă asupra experiențelor din prima jumătate a anului 2025 privind transporturile de mărfuri periculoase:
Incidente legate de ambalaje necorespunzătoare, de ex.: UN1824 cu capacul recipientului neînșurubat corespunzător.
Tendință ascendentă în neregulile descoperite în timpul controalelor.
Descoperirea unor transporturi ascunse de substanțe periculoase precum UN3266 (coroziv, periculos pentru mediu).

🔋 Prezentarea 2: Transportul bateriilor
S-au evidențiat probleme frecvente legate de:
Lipsa documentelor de transport corespunzătoare.
Lipsa menționării substanțelor periculoase și a ordinii de încărcare.
Probleme de ambalare și număr de pachete nedeclarat.
Soluții propuse pentru incendii cauzate de baterii cu litiu: scufundarea în apă sărată.

🏗️ Prezentarea 3: Deák Pintér Otilia – Ministerul Construcțiilor și Transporturilor
Otilia a vorbit despre:
- Acordul Multilateral M329 conform secțiunii 1.5.1 din ADR.
- Instrucțiunile scrise este posibil că vor fi acceptate în format digital, dacă sunt accesibile direct din ecranul principal al dispozitivului folosit de șofer. – încă nu este aplicabil
- Necesitatea unui sistem unificat de control bazat pe risc.
- Modificările aduse de Directiva UE 2022/1999 și completările Directivelor 95/50/CE, 2004/112/CE și 2008/68/CE.
🛃 Prezentarea 4: Szunnyog Tibor – ANAF (NAV)
- Tendință clară de înrăspiere a controalelor.
- Cele mai frecvente greșeli descoperite la controale (50% din cazuri).
- Lipsuri majore identificate în special la transportatorii din România și Bulgaria.
CONCLUZIE

Evenimentul a subliniat importanța colaborării între autorități, adaptarea la noile norme europene și digitalizarea documentației de transport. De asemenea, creșterea volumului de mărfuri periculoase impune măsuri stricte pentru a evita incidentele care pot avea consecințe grave asupra mediului și siguranței publice.